هگل در مبدا و منشا تمام اتفاقات عظیم یک قرن اخیر قرار دارد!

ببینید | معمای هستی

فلسفه همیشه برای اغلب شهروندان صورتی خشک و جدی داشته است، آنقدر که بعدها فلاسفه حتی ژانری پدید آوردند با عنوان «فلسفه به زبان ساده» به این معنا که علاوه بر گفته و ایده خود به مخاطبانشان نوید داده‌اند که حرفشان را در بسته‌بندی قابل فهمی قرار است ارائه دهند!
کد خبر: ۱۴۲۰۸۷۶
تعداد بازدید : 14

فارغ از این موضوع همواره فلسفه با بازخوانی‌های متفاوتی که از آ« شده با تغییراتی همراه بوده است در این میان کمتر فیلسوفی است که نگاهش به جهان پیرامونی خود همچنان در دوره کنونی کاربرد داشته باشد. به این مفهوم که هنوز هم حرف و ایده مطرح شده توسط او در دنیای کنونی قابل استناد باشد. «هگل» که به گواه تقویم امروز زادروز است از جمله معدود این فلاسفه است. «هگل در مبدا و منشا تمام اتفاقات عظیم یک قرن اخیر قرار دارد!» این اظهارنظر جسورانه موریس مرلوپونتی مصداق واقعی این ادعاست. 

هگل در فلسفه تاریخ خود اشاراتی نیز به ایران‌زمین می‌کند. او بر آن است که ایرانیان مردمان بسیاری را به زیر فرمان خود درآوردند، ولی همه آنها را آزاد گذاشتند تا ویژگی‌های خویش را نگاه دارند؛ از این رو حکومت آنان را می‌توان همانند امپراتوری دانست. در حالی که چین و هند در اصل خود بی حرکت ماندند، ایرانیان [نماینده] انتقال راستین تاریخ از شرق به غربند. هگل معتقد است که با امپراتوری ایران، نخستین گام را به پهنه تاریخ پیوسته می‌گذاریم. ایرانیان نخستین قوم تاریخی هستند. در حالی که چین و هند در وضعیتی ثابت مانده‌اند و تا زمان ما همچنان به شیوه طبیعی و گیاهی زیسته‌اند، تنها ایران میدان آن رویدادها و دگرگونی‌هایی بوده است که از وضع زیستن تاریخ حکایت دارد.

او می‌نویسد «از دیدگاه سیاسی، ایران زادگاه نخستین حکومت کاملی است که از عناصری ناهمگن فراهم می‌آید که مردمان بسیاری را در بر می‌گیرد، ولی این مردمان فردیت خود را در پرتو حاکمیت یگانه نگاه می‌دارند.» 

•  هگل یکی از شش فرزندی بود که پدر و مادرش به دنیا آوردند اما فقط یک خواهر و یک برادرش تا بزرگسالی زنده ماندند. 
•  هگل در ۳۱سالگی مشغول تدریس فلسفه در دانشگاه شد و اواخر همان سال اولین کتاب فلسفی خود را منتشر کرد. 
•  
•  هگل در سال ۱۸۰۵ در دانشگاه به مقام استادی ارتقاء یافت و ۲ سال بعد، درست در زمانی که سپاه ناپلئون اروپا را اشغال می‌کرد، اثر ارزشمندش را با نام پدیدارشناسی روح منتشر کرد.
•  هگل در سال ۱۸۳۰ رئیس دانشگاه برلین شد و سرانجام در ۱۴ نوامبر ۱۸۳۱ بر اثر وبا فوت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها